Tuesday 22 November 2011

masa untuk berubah (:

Assalammualaikum

aku rindu pada ketenangan
aku rindu pada kedamaian
aku rindukan kebahagiaan
aku juga rindu pada keampunan dariNya

Alhamdulillah, Allah masih berikan aku peluang untuk menumpang hidup atas duniaNya.
Berubah? ape maksud berubah?
berubah ialah satu cara untuk kita perbaiki diri kita ke arah yang lebih baik, same like hijrah.
Ya Allah, aku rasa bersyukur sgt Allah bagi aku kesedaran untuk berubah lps byk khilaf yang aku dah buat,
sriusly, aku post nie bukan untuk mnunjuk2 tp sbg pengajaran agar semua dapat manfaat.
InsyaAllah :)

Post aku yang lepas aku cakap pasal tudung labuh. Ya! serius aku teringin nak jadi macam tu,
tapi, kau kurg keyakinan. Aku takut orang pandang lain, aku takut org akan pikir lain. tapi, lps aku pikir balik, buat ape kita nak pikir apa org cakap, org pikr,org pandang? yang penting pandangan Allah pada kita.

Hari Ahad hari tu, moksu suruh teman pgi wedding kwn die,n 1st time mase tuh aku tpikir nak tukar cara pmakaian aku. b4 pegi tu, mcm2 baju aku try, aku takot, aku takot sgt baju aku tu nanti bukanlah layak pd pandangan Allah. aku pon pilih baju besar2.. kalau dulu, baju besar sikit je, mule la nak kecikkan, modified sane sini, tapi skrg rase menyesal pulak bcoz sume baju tu da KECIK! huhu kalau dulu aku suke ikot fesyen sane sini, sbub pikir tak nak org pndg aku tak ikot trend. skrg, aku sedar tdung or shawl terkini bukanlah penting, yg penting tutup aurat. lps tu, semua shawl aku lipat n smpan kat locker. aku buat mcm tuh sebab aku takot 1 hari nanti iman aku goyah n ngade2 nak pakai balik,, tyme nak pegi wedding tu, aku carik la tudung labuh, tapi tak jumpe, ibu pon xtau last ibu ltak kat mane sbub ibu pon just pkai tdung ekin je,,
aku pon xtau nak pkai tudung ape, last2 aku pilih selendang yang memng labuh giler..itu pon selendang moksu aku mase die pgi Mekah dulu. dulu, jgn harapla aku nak sntuh selendang labuh2 tu. mase pakai aku tarik panjang2 depan belakang, tutup dada smpai adik aku yang kecik skali cakap mcm nie,

'kak, macam ustazah dah.."

aku diam je, tapela dik. Nati kau tau jugak. moksu tggu lame gler kot sbub aku yang besiap lame. hehe sory moksu, n bile nak pegi, aku carik la stoking sbub kaki pon aurat kan? (:
tapi, tak jumpe, naseb baik nenek aku ade,

"mak, pinjam stoking ea?' hee

mesti nenek aku pelik kenape tibe2 cucu die yang dulu tak kesah pasal stoking sanggop pnjam stoking nenek die nie,,tape la mak, cucu mak nie nak berubah. doakan ye mak! :) mase dekat wedding tuh, aku rase mcm protect sgt sbub pakai mcm tuh, kalau dulu baju tak kesah pjg pendek main pakai je. skrg baru aku tau kelebihan pakai baju muslimah nie..
Alhamdulillah, ibu aku selalu sokong aku, mase nak keluar aku cakap dgn ibu,

"ibu,akak nak pakai jubah bule?'

hee, ibu senyum je, ibu kate bule lagi ibu suke. lps tu, ibu teman kau pegi kedai tengok baju labuh,,
Ya Allah, dulu aku tak pandang pon baju tu semua. sombongnya aku.. :'(
aku bersyukur sgt sbub dapat sahabat yang seperjuangan dgn aku. Tuhan Maha Adil kan? dia tak biarkan aku sorg2 kejar hidayahNya. Dia berikan aku sahabat yang memahami aku. Terima Kasih Ya Allah, :)

hari tu, ayah motivate aku, ayah cakap kita mesti bersedia dari skrg tuk hadapi future kita. kita tak tau ape jadik pada future kita kan? n  ayah cakap kalau kita nak berubah, kita kena ubah SIKAP kita dulu. n then ayh bagi nasihat yang buat aku nak nanges. baru aku sdr ape yang aku buat selama nie.. lps tu, aku terus text jia, dia slalu ade even aku sedih atau haapy. aku rase amcam nak nangis je dpn dia. 
oh! how luckiy i am that have a bestfriend like her! alhamdulillah
ktorg text sampai aku rasa terharu giler. dulu klau text, cakap pasal bnde2 yang ape2 je, gosip2 la..
tapi, skrg semua tu da berubah, ktorg text sambil saling mengingati to each other. Dia banyak bagi aku semangat mase kau rase down sgt2.. Terima Kasih Fatin Najihah. kita samasama berubah kay? kalau aku tergelincir, kau tolong bimbing aku kay? iman aku tak kuat lagi..:'(
n syira jugak. thanks sbub aku byk blajar dari kau. dari kau la aku mula sedar nak bertudung mengikut syariatNya. bersyukur sgt aku dpt dormmate mcm kau. :)
sama2 kita kejar hidayahNya kay? Mudh2an Allah permudahkan urusan kita. InsyaAllah :)

Semalam, aman text aku n aku nak mintak maaf sgt sbub aku rase aku dah kecikkan hati die,
tapi aku buat semua nie sbub nak jage maruah aku as seorang perempuan. saya harap awak paham. n saya tanya awk, ape yang lelaki nak sebenrnya berkawan dengan perempuan? 
n awk jawab,

'lelaki sebenarnya nakkan seorang perempuan yang buleh bimbing dia jadi lebih baik"

mudh2an awk jumpa perempuan yang buleh bimbing awk jadi lelaki yanbg baik. saya doakan.InsyaAllah.
saya hanya mampu berdoa saya pun dikurniakan lelaki yang buleh bimbing saya ke jalanNya, yang buleh pimpin bila saya jauh dari NurNya, yang buleh jadi imam saya. tapi, saya nak semua tu dengan cara yang diredhai Allah. maybe masih awl untuk pikir semua nie, tapikita kena merancang dari sekarang kan? :)
okay la, same2 kita kejar hidayahNya kay? 

Assalammualaikum

2 comments:

  1. yaya. seyes aku rase nak nangis. mata dah kabur jer nie. alhamdulillah. itu jer yang mampu aku ucapkan. yaya, tolong guide aku kay. luv u, coz of Allah :)

    ReplyDelete
  2. dorongan keyakinan dan kekuatan akan lahir sekiranya kita betul2 ikhlas nak berubah :) semoga hidayah ini akan terus berkekalan dan diamalkan agar tersemat dalam diri untuk menjadi muslimah yang mukminah. ape yang penting, saling mengingati antare satu sama lain :)

    ReplyDelete